Návrh novely ↗ zákoníku práce, která je aktuálně ve stavu po návratu ze Senátu s dvěma pozměňovacími návrhy ↗, obsahuje několik zásadních změn, které reagují na evropské předpisy (tzv. work-life balance směrnici ↗ a směrnici ↗ o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách). Zároveň novela otevírá otázky, které nás v pracovním právu trápí už dlouhou dobu:
Jaké konkrétní hlavní změny novela přináší? To nejdůležitější jsme shrnuli do tohoto článku.
Na novelu jsme nachystali hodinový webinář zdarma, který proběhl 10. 2. 2023. Záznam je dostupný zde ↗.
Téma, které je diskutováno už od začátku tohoto roku - sblížení dohod konaných mimo pracovní poměr s pracovním poměrem samotným.
Podle aktuální úpravy nemají zaměstnanci na dohody nárok na dovolenou, neuplatní se u nich nárok na příplatky ani úprava o překážkách v práci. Je možné se na tomto ve prospěch zaměstnance dohodnout, nicméně v praxi se takový postup v podstatě nepoužívá. Pro zaměstnavatele šlo o pružný nástroj, jak rychle ukončovat vztahy, byla nastavena volnější pravidla pracovní doby, dovolené a celkově šlo o velmi benevolentní oblast. Novela však zpřísňuje pravidla pro DPP/DPČ.
Pracovníkům budou vznikat také další nároky přímo ze zákona, a to:
Kromě toho přináší novela také další změny:
Zaměstnanci v současné době nemají nárok na to, aby je zaměstnavatel nechal pracovat z domova. To se s novelou nemění, i tak by však v této oblasti mohlo dojít k částečnému zvýšení ochrany rodičů a dalších pečujících osob pracujících z domova.
V současné době zaměstnavatel nemusí své rozhodnutí o ne/povolení práce z domova zdůvodňovat a to ani ve vztahu k rodičům nebo dalším pečujícím osobám (je však povinen i ve vztahu k těmto „benefitům“ dodržovat zákaz diskriminace a povinnost rovného zacházení).
Dohodu o výkonu práce z domova je v současné době možné v některých případech uzavřít i ústně nebo ji kombinovat s vnitřním předpisem. V současné době také neexistují žádná pravidla, která by upravovala způsoby skončení dohody o výkonu práce z domova ani přesnou výši náhrady souvisejících nákladů.+
Zaměstnanci pečující o děti mladší 9 let, těhotné zaměstnankyně a zaměstnanci pečující o osoby závislé na pomoci druhých (II., III. nebo IV. stupeň závislosti) mohou zaměstnavatele písemně požádat o výkon práce na dálku. Zaměstnavatel sice nemá povinnost žádosti vyhovět, zamítnutí žádosti je však povinen písemně zdůvodnit.
Dohodu o výkonu práce na dálku mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem bude nutné uzavřít v písemné formě (nestačí úprava ve vnitřním předpisu). Novela nestanovuje žádné povinné náležitosti takové dohody, přesto však bude vhodné i nadále vycházet z okruhů, které se v takových dohodách dosud typicky řešily (např. otázka zajištění BOZP, způsob komunikace, rozsah práce a rozvržení pracovní doby nebo otázku nákladů).
Na novelu jsme připraveni a rádi pro vás aktuální dohody o práci na dálku upravíme nebo nachystáme úplně nové. Kontaktujte nás ↗.
Elektronické uzavírání základních dokumentů v současné době nebylo prakticky použitelné, a to zejména s ohledem na přísná pravidla pro doručování (byť např. i návrhu pracovní smlouvy). O problematice elektronického doručování jsme se nedávno bavili také v našem podcastu Právo v kostce ↗.
Nová pravidla tento stav zcela mění. V aktuální podobě doručování má zaměstnavatel povinnost zkusit nejprve doručovat na pracovišti, a pokud to není možné, teprve pak může přistoupit k dalším způsobům. Tento postup se ovšem zcela opouští. Odpadne také problematický aspekt potvrzování doručení (při komunikaci e-mailem). Zaměstnavatel tak bude moci elektronicky (e-mailem) doručovat i těm zaměstnancům, kteří sami nedisponují uznávaným elektronickým podpisem (ani nemají datovou schránku).
Pracovní smlouvy/ DPP/DPČ (+ jejich změny nebo dohody o jejich rozvázání) bude možné uzavírat elektronicky. Od takto uzavřené pracovní smlouvy/DPP/DPČ nebo jejich změny bude moci zaměstnanec odstoupit do 7 dnů, pokud nebylo započato s prací.
Zaměstnavatel bude muset už do 7 dnů od vzniku pracovního poměru informovat zaměstnance o jeho právech a povinnostech. Tato informační povinnost je rozšířena o:
Elektronicky bude možné doručit i další důležité dokumenty, např. výpověď – nově se tedy nebude muset v první řadě doručovat osobně na pracovišti pokud:
Pro elektronické doručování však platí, že bude potřeba písemný souhlas zaměstnance (na samostatném prohlášení, včetně toho, že zaměstnavatel bude muset předem informovat také o podmínkách elektronického doručování písemností, včetně podmínek fikce doručení) a zaměstnanec bude muset sdělit vlastní elektronickou adresu pro doručování.
V současné době není povinná písemná forma žádosti o čerpání rodičovské dovolené (byť se v praxi takto standardně postupuje). Ani není stanovena lhůta, ve který by měla být žádost učiněna.
Nově bude nutná písemná žádost o čerpání rodičovské dovolené s uvedením plánované doby trvání (začátek a konec) zpravidla alespoň 30 dnú před nástupem.
Informace obsažené v žádosti by pak měly být závazné pro obě strany, což by mělo zaměstnavateli usnadnit plánování s ohledem na odchody/zástupy, byť zaměstnanci mohou tuto žádost podávat opakovaně (např. prodlužovat si čerpání rodičovské dovolené vždy po roce).
Změn, které nás čekají je opravdu hodně. V případě, že se na ně chcete s předstihem připravit, neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím kontaktního formuláře níže.
Nebo se podívejte, jaké služby nabízíme v oblasti pracovního práva ↗.