Nenech to být - aplikace, která mění školní svět k nepoznání a pomáhá se šikanou. Její využití je však mnohem širší, neboť nabízí nástroje pro společnosti v souvislosti s HR (etická linka) či stále více diskutovaným tématem "whistleblowing". V dalším díle podcastu Právo v kostce jsme si povídali s Janem Slámou, jedním ze zakladatelů aplikace Nenech to být.
"Aplikaci Nenech to být (v zahraničí známá spíše jako FaceUp) využívá přes 2 000 klientů z řad škol, firem, samospráv na oznamování a řešení různého neetického jednání."
Jan Sláma se kromě výše zmíněné aplikace věnuje také investicím do start-upů, přičemž přiznal, že jeho srdcovkou je například start-up Twigsee pro digitalizaci školek. Obecně se snaží investovat do projektů, které mají sociální přesah, což se odráží i v jeho aplikaci Nenech to být.
První verze aplikace dle Honzy nebyla složitá a vytvořit ji trvalo asi tři měsíce. Od té doby ji však stále vyvíjí a posouvají dále. Po cestě přišlo několik slepých uliček, které však pomohly aplikaci posunout tam, kde je dnes. Stále mají několik nápadů, jak aplikací dále posouvat.
"První mobilní aplikace jsme publikovali, když nám bylo 13-14 let."
První verze aplikace byla čistě pro oblast šikany na škole. V jednoduchosti je síla a v podstatě šlo o formulář, který se vyplnil a tento vzkaz se poslal na e-mailovou adresu, kterou si škola registrovala.
"Já i další spoluzakladatelé jsme se setkávali docela často se šikanou. Trápilo nás, když byl někdo obětí šikany ve třídě a mrzelo nás, že nikdo nezasáhl."
"Zážitky z dětství ve mě zakořenily touhu se šikanou něco dělat."
"Chtěli jsme udělat něco, co bude mít sociální přesah."
V dnešní době se aplikace zaměřují více na konkrétní produktové linie, které následně nabízí zákazníkům. Zakládají si na jednoduchosti, aby byli uživatelsky nejjednodušším řešením na trhu.
V podcastu jsme se bavili také o tom, jak školy řeší šikanu, jaká je aktuální situace v ČR. Situace v naši zemi není úplně ideální, kdy často činnost metodika prevence dělají lidé, kteří jsou full-time učitelé a nemohou se tak problematice šikany věnovat na maximum.
"České školy šikanu typicky řešily přes fyzickou schránku, ideálně ještě u ředitelny."
"Když jsme se bavili s metodiky prevence ve školách, častěji ve fyzických schránkách nacházeli spíše plesnivou svačinu, než nějaký vzkaz týkající se šikany."
Bavili jsme se také o tom, jaké existují druhy šikany a jak se projevují u samotných dětí. A povídali jsme si také o konkrétních příkladech šikany.
"Vznikají Facebookové skupiny, kde se šikanovaná osoba pomlouvá a kde nemá šikanovaná osoba přístup."
Závěrem tématu o šikaně jsme se podívali také na to, jak Nenech to být spolupracuje se státem, respektive, jaká je aktuální situace v souvislosti se spoluprací s Ministerstvem školství.
"Pan ministr Plaga nás úspěšně ignoruje."
Nenech to být nabízí komunikační platformu, kterou firmy využívají ve 3 základních směrech:
Za opravdu zajímavý postřeh považujeme sdělení, že: "Průměrná evropská firma ztrácí 5% svých tržeb na interních podvodech."
Jan nám představil, jak konkrétně může Nenech to být pomoci, co všechno mohou poskytnout, a také se vyjádřil k nové směrnici věnující se whistleblowingu.
Závěrem jsme se dostali také na téma právníků a předsudků vůči právníkům.