Čtyři regulace v digitálním světě, čtyři příběhy ze života

Provozujete aplikaci? Webovou? Mobilní? A nabízíte ji spotřebitelům? Umožňujete dokonce vkládat cizí obsah? To jsou všechno otázky, které si musíte co nejdříve položit, protože nové právní předpisy vám mohou dát jasnou stopku.

EU na nás totiž v posledních letech chrlí obrovské množství nařízení a směrnic, které regulují online svět a aplikace. Setkali jste se už s pojmy jako jsou DSA, DAC 7, P2B ?

Chcete si být jistí, zda právě na vaši aplikaci dopadá nová právní úprava? Vyplňte si rychlý online dotazník a hned zjistíte, co začít raději řešit.

Chci rychlý právní check-up.

Jaké regulace si EU přichystala?

V článku budeme velmi konkrétní a zaměříme se na specifické pojmy DSA, DAC 7 a P2B a také na smlouvu o poskytování digitálního obsahu. Více než často se totiž setkáváme s tím, že dotčené subjekty vůbec netuší, že na ně zmíněné regulace dopadají. Chceme být maximálně užiteční a srozumitelní, proto všechno vysvětlíme na jasných případech.

undefined

DSA: Regulace cizího obsahu ve vaší platformě

Shrnutí ve třech větách: Nařízení EU účinné od 17. 2. 2024, které upravuje výjimky z odpovědnosti za ukládané nebo zveřejňované informace a nová pravidla, jak kontrolovat a posuzovat obsah, který vytváří uživatelé ve vaší aplikaci, platformě, nebo na webových stránkách. Umožňujete vkládat uživatelům příspěvky? Potom toto nařízení řešit musíte.

Typické platformy, kterých se DSA dotkne: Facebook, Instagram, iDNES, Aukro, TopRecepty.

Příběh o nezákonném obsahu

Společnost vyvíjí novou platformu, na které si mohou uživatelé vytvářet účty a sdílet mezi sebou obsah. Tento obsah je veřejně přístupný všem ostatním. Může jít například o sociální síť. Nebo třeba stránku s recepty, kde se mohou uživatelé chlubit svým vlastním kulinářským uměním.

Uživatel s přezdívkou „svobodne_cesko“ si zde vytvoří účet a nahraje nový recept. Obsahem receptu však není návod, jak uvařit poctivou rajskou polévku. Obsahem je vulgární příspěvek směřovaný vůči menšinám s výzvou vyrazit do zbraně.

Jiný uživatel chce obsah nahlásit jako nezákonný. Bohužel v aplikaci nenajde žádné tlačítko ani kontakt, kde by mohl takové ohlášení učinit.

Jednou z povinností podle DSA je ale mít zavedený mechanismus pro přijímání a řešení hlášení o nezákonném obsahu. A o těchto mechanismech uživatele transparentně informovat. Jelikož toto platforma nesplňuje, může být společnost poskytující platformu sama odpovědná za obsah, který sdílel jeden z jejích uživatelů.

Přečtěte si náš článek, jaká pravidla podrobně DSA řeší ↗. Nebo rovnou zjistěte, jaké povinnosti přináší pro aplikace, SaaS a webhosting ↗.

undefined

DAC 7: Velký bratr tě vidí

Shrnutí ve třech větách: Předpis řeší zdanění na online tržištích. Zavádí povinnost pro majitele platformy v některých odvětvích reportovat finančnímu úřadu informace o výši výdělku jednotlivých podnikatelů na tržištích. K tomu musí platformy zavést funkční systém, jak všechny tyto potřebné informace reportovat.

Typická online tržiště, kterých se DAC 7 dotkne: Uber, Bolt, Aukro.

Příběh o řidiči, který nedanil

Společnost vyvíjí platformu, na které si mohou uživatelé objednat přepravu „taxíkem“ od jiných registrovaných uživatelů. Tato platforma se jmenuje „Přidej“ (protože Uber už bylo dříve zabráno).

Uživatel v tom vidí byznysovou příležitost a registruje se jako řidič v této platformě. Protože jsou jízdy objednávané přes tuto platformu, rozhodne se v březnu dalšího roku, že peníze, které přes platformu vydělal, nepřizná v daňovém příznání.

Jenže si jako všichni nepřečetl obchodní podmínky platformy „Přidej“, přičemž společnost vlastnící platformu každoročně reportuje příjmy všech uživatelů přímo finančnímu úřadu.

Přesně pro tyto případy byl přijat předpis DAC 7, který platformy nutí k tomu, aby prováděly reporting svých uživatelů, a to v oblasti:

  • poskytnutí nemovitostí (nájmy, ubytování, např. Airbnb),
  • poskytnutí dopravy (Uber, Přidej, Bolt),
  • poskytování osobních služeb (hlídací služby, úklid, fakticky i platformy pro erotické služby),
  • prodej zboží (např. Aukro).

Jaká pravidla přesně DAC 7 řeší ↗? Přečtěte si podrobný článek.

undefined

P2B: Transparentost a srozumitelnost platforem

Shrnutí ve třech větách: P2B je nařízení EU, které stanovuje povinnosti poskytovatelům online platforem, kteří umožňují podnikatelům nabízet své služby a produkty spotřebitelům. Pokud si například podnikatel může zakoupit „výhodnější zobrazení ve výsledcích nabídek“, musíte transparentně popsat, za jakých podmínek. Dále u některých platforem musí existovat i technické prostředky pro řešení sporů.

Typický příklad: Dáme jídlo, Booking, Ticketportal, Fler.

Příběh o výsledcích vyhledávání

Společnost provozuje online tržiště, na kterém si mohou podnikatelé vytvořit účet a nabízet své výrobky spotřebitelům. Toto online tržiště se stane tak oblíbeným, že jej navštěvuje denně 1 000+ lidí. Každý tak chce být uveden na předních příčkách v nabídce.

Jenže na prvních prominentních místech je vidět pořád jen jeden stejný podnikatel. Ostatní uživatelé vůbec netuší, jak se tam dostal, kolik to stojí a co musí splnit.

Takové netransparentní jednání je ze strany tržiště problematické a ostatní podnikatelé by mohli podat podnět Českému telekomunikačnímu úřadu. Za takový přestupek hrozí pokuta až 10 milionů Kč.

Přečtěte si náš podrobný článek: Jaká pravidla podrobně P2B řeší? ↗

undefined

Streamování, VOD, hry, grafika a další

Shrnutí ve třech větách: Ať už jste poskytovatelé SaaSových služeb, provozovatelé streamovací služby, poskytujete cloudové úložiště, provozujete sociální síť, vyvíjíte počítačovou hru, poskytujete aplikaci, zapamatujte si nový pojem. Tím je poskytování digitálního obsahu a s tím spojená smlouva. Od 6. 1. 2023 totiž musíte splňovat nové náležitosti takové smlouvy upravené v občanském zákoníku.

Typické příklady: Photoshop, Netflix, Canva.

Příběh o neaktualizaci obchodních podmínek

Společnost prodává licenční klíče a dále provozuje platformu pro streamování videí. Na svých webových stránkách však zapomněla aktualizovat k 6. 1. 2023 své obchodní podmínky a nemá ani nikde uvedeno, jaké jsou technické požadavky na to, aby platforma pro streamování fungovala. Několik spotřebitelů si navíc zakoupilo licenční klíče a nyní chtějí odstoupit od smlouvy. Jelikož společnost ignorovala tyto informace, Česká obchodní inspekce na podnět zahájila kontrolu a společnost byla sankcionována za nedodržení spotřebitelských ujednání.

Přečtěte si také 5 věcí, které musíte upravit ve svých obchodních podmínkách ↗.

Stále si nejste jistí? Krátký online dotazník ↗ vás hladce provede labyrintem právních předpisů.

Jiří Hradský ↗

Jsem advokát specializující se na ochranu osobních údajů, e-commerce, compliance a související oblasti. Za dobu působení v kanceláři jsem provedl desítky firem audity, nastavením procesů souvisejících s technologiemi a právem.

undefined

Kontaktujte nás