„Předat software není jako předat někomu klíče od domu." Tak začíná nový díl podcastu Právo v kostce ↗, ve kterém jsme si posvítili na otázky spojené s exitem softwarového řešení, výměnou dodavatele a servisními smlouvami.
Klienti se čím dál častěji dostávají do fáze tzv. „generační obměny“ – dodavatel má řešení, které funguje 10-15 let a nyní jsou ve fázi, kdy řeší, co se s ním bude dít dál, hledají nového dodavatelele.
Máte zkušenosti s tím, že jste hledali nového dodavatele? Co všechno si musíte pohlídat? Jak se na celou situaci připravit? Právě o těchto otázkách jsme se bavili s Pavlem Čechem ↗.
Dokument, který byste si v souvislosti s exitem měli otevřít, je servisní smlouva ↗. Právě v něm bude upraven způsob poskytování podpory, oprav, aktualizací, či poskytování součinnosti.
Když tedy budete přecházet k novému dodavateli, právě servisní smlouvu budete chtít uzavřít nebo revidovat. Zároveň se však budete muset podívat do smlouvy o vývoji (pokud byla), protože na základě té vám pravděpodobně dodavatel software vyvinul. A ideálně i předal.
„Exit se řeší v situaci, kdy je spolupráce s dodavatelem funkční. Hlodá nás ale myšlenka, co kdyby ten dodavatel skončil?“
Nejste si jisti, zda máte servisní smlouvu, nebo zda obsahuje vše potřebné? Neváhejte nás kontaktovat ↗. Nebo se koukněte, jak píšeme servisní smlouvu my ↗.
Jste klient, který za námi přijde a řekne: "Máme tady významný systém, ve kterém máme všechna data, když nebude fungovat, tak končíme. Rozkmotřili jsme se se stávajícím dodavatelem. Co máme dělat? Jak se máme připravit?“ Nebo přicházíte preventivně, s dodavatelem vztahy fungují, ale chcete být připraveni.
Zaměřili jsme se na to, co všechno by měl objednatel před exitem vyřešit v dokumentaci a v nastavení s dodavatelem. Začali jsme ale tím nejzákladnějším - exitovým plánem.
„Nebylo by fajn, kdyby veškerá součinnost, celý proces, který má nastat v případě ukončení smlouvy, byl sepsán předem?“
Exitový plán popisuje organizační předpoklady, technologické předpoklady a harmonogram, co všechno se bude v případě exitu dít.
Je to nenásilná forma toho, jak začít vyjednávání o exitu.
Jak uvádí Pavel v podcastu: "Prostě si sedněte s dodavatelem k jednomu stolu a řekněte si, co bude potřeba dělat, kdybyste chtěli měnit dodavatele."
Odpověď na tuto otázku si můžete poslechnout v podcastu. Určitě ale nezpomeňte na základní informaci, kterou Pavel v podcastu zmínil: „Otázka u exitu je, kolik to všechno bude stát.“
Jak vztah nastavit, aby do budoucna bylo eliminováno riziko vendor locku? Co mít pořešeno v dokumentaci? Co když nemáte plán, ale už máte uzavřenou servisní smouvu?
Celý díl si můžete pustit zde:
Spotify ↗ Apple Podcasts ↗ YouTube ↗
Celou problematiku jsme shrnuli také do nového článku Exit softwarové smlouvy z pohledu zákazníka ↗.