Právo v kostce: „Předat software není jako předat někomu klíče od domu.“

Předat software není jako předat někomu klíče od domu." Tak začíná nový díl podcastu Právo v kostce ↗, ve kterém jsme si posvítili na otázky spojené s exitem softwarového řešení, výměnou dodavatele a servisními smlouvami.

Klienti se čím dál častěji dostávají do fáze tzv. „generační obměny“ – dodavatel má řešení, které funguje 10-15 let a nyní jsou ve fázi, kdy řeší, co se s ním bude dít dál, hledají nového dodavatelele.

Máte zkušenosti s tím, že jste hledali nového dodavatele? Co všechno si musíte pohlídat? Jak se na celou situaci připravit? Právě o těchto otázkách jsme se bavili s Pavlem Čechem ↗.

Základem je servisní smlouva

Dokument, který byste si v souvislosti s exitem měli otevřít, je servisní smlouva ↗. Právě v něm bude upraven způsob poskytování podpory, oprav, aktualizací, či poskytování součinnosti.

Když tedy budete přecházet k novému dodavateli, právě servisní smlouvu budete chtít uzavřít nebo revidovat. Zároveň se však budete muset podívat do smlouvy o vývoji (pokud byla), protože na základě té vám pravděpodobně dodavatel software vyvinul. A ideálně i předal.

„Exit se řeší v situaci, kdy je spolupráce s dodavatelem funkční. Hlodá nás ale myšlenka, co kdyby ten dodavatel skončil?“

Nejste si jisti, zda máte servisní smlouvu, nebo zda obsahuje vše potřebné? Neváhejte nás kontaktovat ↗. Nebo se koukněte, jak píšeme servisní smlouvu my ↗.

V podcastu jsme si ukázali celou situaci na následujícím příkladu

Jste klient, který za námi přijde a řekne: "Máme tady významný systém, ve kterém máme všechna data, když nebude fungovat, tak končíme. Rozkmotřili jsme se se stávajícím dodavatelem. Co máme dělat? Jak se máme připravit?“ Nebo přicházíte preventivně, s dodavatelem vztahy fungují, ale chcete být připraveni.

Exitový plán

Zaměřili jsme se na to, co všechno by měl objednatel před exitem vyřešit v dokumentaci a v nastavení s dodavatelem. Začali jsme ale tím nejzákladnějším - exitovým plánem.

„Nebylo by fajn, kdyby veškerá součinnost, celý proces, který má nastat v případě ukončení smlouvy, byl sepsán předem?“

Exitový plán popisuje organizační předpoklady, technologické předpoklady a harmonogram, co všechno se bude v případě exitu dít.

Je to nenásilná forma toho, jak začít vyjednávání o exitu.

Jak uvádí Pavel v podcastu: "Prostě si sedněte s dodavatelem k jednomu stolu a řekněte si, co bude potřeba dělat, kdybyste chtěli měnit dodavatele." 

Jak si nastavit vztah s dodavatelem?

Odpověď na tuto otázku si můžete poslechnout v podcastu. Určitě ale nezpomeňte na základní informaci, kterou Pavel v podcastu zmínil: „Otázka u exitu je, kolik to všechno bude stát.“

Jak vztah nastavit, aby do budoucna bylo eliminováno riziko vendor locku? Co mít pořešeno v dokumentaci? Co když nemáte plán, ale už máte uzavřenou servisní smouvu?

Celý díl si můžete pustit zde:

podcasty podmínky užívání aplikace   Spotify ↗     undefined   Apple Podcasts ↗     undefined   YouTube ↗

Raději byste si téma exitu přečetli?

Celou problematiku jsme shrnuli také do nového článku Exit softwarové smlouvy z pohledu zákazníka ↗.

 

Napište nám

Máte tip na zajímavé téma podcastu nebo hosta?

Napište nám →