V minulém článku ↗ jsme si představili, na koho dopadá nařízení o digitálních službách ↗ (DSA) [1]. První skupinou dotčených subjektů jsou poskytovatelé zprostředkovatelských a zejména hostingových služeb. Kdo ale takovým poskytovatelem je? Spadají pod zprostředkovatelskou službu jednoduché mobilní aplikace nebo SaaS? A jaké povinnosti musí případně plnit?
Abyste odpovědi nemuseli složitě hledat, shrnuli jsme pro vás vše podstatné.
Jednoduchá odpověď je – poskytovatelem zprostředkovatelských služeb je téměř každý, kdo provozuje:
Abyste si ale byli jistí, že do definice spadáte, měli byste posoudit všechny definiční znaky. Povinnosti dle aktu o digitálních službách vás týkají, pokud poskytujete služby zpravidla za úplatu, na dálku, elektronicky a na individuální žádost příjemce služeb a tyto služby zároveň spočívají v
DSA ukládá poskytovatelům zprostředkovatelských služeb, aby od 17.2.2024:
Pokud jste poskytovatelem hostingových služeb, musíte navíc
Pojďme se nyní podívat blíže na jednotlivé povinnosti.
Pokud v některém z předpisů týkajících se povinností online platforem a aplikací tápete, o rozdílech mezi jednotlivými předpisy jsme psali již zde ↗.
Podle aktu o digitálních službách vaše smluvní podmínky (ať už jim říkáte podmínky užití, obchodní podmínky nebo jinak) obsahovat informace o:
Pokud je vaše služba primárně zaměřena na nezletilé osoby (například svou koncepcí nebo marketingem) nebo je jimi převážně využívána, musíte dále vysvětlit své smluvní podmínky a jakákoli omezení jejího využívání způsobem, kterému nezletilé osoby rozumějí.
V každém případě musí být podmínky veřejné, srozumitelné, snadno pochopitelné a uživatelsky vstřícně. K jednoduššímu vysvětlení se přitom doporučuji použít ikony či obrázky.
A nezapomeňte na to, že o každé významné změně podmínek musíte uživatele informovat. To platí zejména, pokud se změna týká pravidel povoleného obsahu, platebních podmínek nebo možností ukončení služby konkrétnímu uživateli.
Alespoň jednou ročně musíte vyvěsit zprávu o veškerém prováděném moderování obsahu. To znamená, že musíte reportovat například informace o:
První zpráva by měla být vydána do 17. února 2025.
Pokud ale zaměstnáváte méně než 50 osob a váš roční obrat a/nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 10 milionů EUR, spadáte do kategorie mikro a malých podniků, na které se povinnost vydávat zprávu nevztahuje. Stejně tak se na vás povinnost nevztahuje, pokud máte měsíčně méně než 45 milionů uživatelů a Komise EU vás neoznačila za velmi velkou platformu.
Povinnost určit kontaktní místo znamená, že si musíte zvolit komunikační kanál (například prostřednictvím telefonního čísla, e-mailu, kontaktního formuláře, chatbotů či výměny rychlých zpráv) pro komunikaci s uživateli a státními orgány. Kontaktní místo musí umožnovat rychlou, přímou a účinnou komunikaci, a to hlavně snadno dostupným způsobem.
Zároveň musíte uživateli umožnit s vámi komunikovat přímo, ne pouze formou automatizovaných nástrojů. Na využívání chatbotů tak musí být uživatel upozorněn.
V případě, že jste usazeni ve třetí zemi, ale své služby nabízíte v Unii, si musíte ustanovit právního zástupce s dostatečným pověřením. Informace o právním zástupci je nutné oznámit relevantním orgánům a zveřejnit je. Právní zástupce může za splnění určitých podmínek působit zároveň jako kontaktní osoba.
Příslušné orgány vám mohou vydat příkaz k poskytnutí určitých informací o uživatelích vaší služby. Pokud takový příkaz obdržíte, máte povinnost bez zbytečného odkladu informovat orgán, který ho vydal nebo jiný orgán uvedený v příkazu, o jeho obdržení a provedení. Nesmíte tedy jen mlčky povinnost splnit. Vždy musíte se státními orgány komunikovat a informovat je o průběhu plnění příkazu.
Zároveň musíte informovat dotčené uživatele o obdržení příkazu a o jeho provedení. Tyto informace musí obsahovat odůvodnění vašeho rozhodnutí a informaci o dostupných možnostech nápravy (například o možnosti podat odvolání prostřednictvím interního systému vyřizování stížností).
Pokud v rámci své služby ukládáte uživatelská data, týká se vás také nová regulace oznamování a přijímání opatření proti nezákonnému obsahu. Jelikož toto téma vydá na samostatný článek, popsali jsme vše podstatné zde ↗.
V tomto článku se dozvíte:
V srpnu 2024 byl schválen návrh zákona o digitální ekonomice. Ten na DSA navazuje. Přečtěte si, jak se vás dotkne.
[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES
Líbí se mi být součástí pokroku, jak v právu, tak v technologiích. Nápady mohou změnit svět a v technologiích může každý nápad být průlomový. Chci pomáhat našim klientům chránit jejich software a duševní vlastnictví, aby ty jejich měli šanci prorazit.