Tom Zrubecký je z podnikatelské rodiny. Už od mládí tedy ví, co to znamená podnikat. Jeho snem bylo mít vlastní firmu. A to se mu povedlo s projektem Supertalent ↗. Zatím jste o projektu neslyšeli? Jde o umělou inteligenci, která najde nejlepší shodu ve firemní kultuře a nedávno získali několikamilionovou investici ↗.
Unikátní rozhovor s člověkem na tom správném místě. O náboru nových lidí, o investicích, o dokumentaci.
Celý podcast sí můžete poslechnout zde:
Spotify ↗ Apple Podcasts ↗ YouTube ↗
Před vznikem Supertalentu ↗ Tom získal pracovní zkušenosti v PwC (v blockchain týmu): „Tam jsem získal zkušenosti v rámci moderních technologiích a moderních věcech, které tvoří budoucnost. Protože co si budeme nalhávat, všechny startupy chtějí tvořit budoucnost, to je jejich cíl,“ dodává."
Po zkušenostech v PwC přešel do Creative Docku, kde pomáhal tvořit startupy na klíč. „Ja už jsem v PwC věděl, že bych chtěl mít startup co nejdřív, ale v PwC jsem si ještě nebyl dost jistý, že mám dost zkušeností.“ V rámci Creative Docku působil ve Švýcarku, kde pomáhal stavět kryptobanku. Dále pomáhal vystavět startup pro lidi, kteří mají problém s cukrovkou 2. typu, který vybudoval z pozice CEO.
Supertalent vznikl jako reakce na problém, který spočívá v tom, jak leadership přistupuje k zaměstnancům a jak funguje osobní fit mezi kolegy.
„Já bych sám sebe popsal, že jsem takový tradiční mileniál, který nedělá věci jen pro peníze, ale chce mít nějaký přesah.“
Celý nápad ale vznikl velmi jednoduše, do Google vyhledávače napsal „Culture fit job portal“ a nevyjel žádný výsledek. Následně si Tom udělal průzkum celým trhem a nenašel produkt, který by jeho ideu vizualizoval.
I Supertalent však byl o správném timingu, což je jednou ze základních predispozic úspěšného startupu, jak v podcastu Tom zmiňuje.
„Záleží, jaký benefit ta firma zaměstnancům nabízí a jaká je kultura ve firmě.“ První skupina jsou firmy, které jsou progresivní, mají angličtinu jako hlavní jazyk a tyhle nabírají po celém světe. Druhá jsou firmy, které už tolik progresivní nejsou, ale stále nabízí možnost práce z domova, v rámci České republiky. Třetí skupinou jsou firmy, které takovéto možnosti nenabízí, vyžadují osobní přítomnost na pracovišti. A tady v této skupině je extrémně těžké někoho nového najít.
„Dělali jsme si průzkum mezi našimi kandidáty, které na platformě máme a 85% z nich řeklo, že chtějí, aby bylo jen na nich kde a jak budou pracovat,“ vysvětluje Tom. Dle průzkumu od MIT vyplývá, že osobní shoda s firmou má 10x větší váhu, než výplata.
„My všichni trávíme v práci 1/3 svého života. Pokud nejsi v práci spokojený, má to dopad na ty zbylé 2/3 tvého života.“
Náborové procesy musí projít významnou změnou, protože to, co fungovalo před 25 lety, v dnešní době nefunguje. Co s tím? Je potřeba zaměřit se zejména na to, že primárním aspektem u lidí musí být schopnost učit se novým věcem a mít osobní shodu s firmou.
Důležité je dát si pozor také na první dojem, protože lidé mají tendenci vybírat si kolegy se stejným vkusem, stylem oblékání, přemýšlením atp. To ale neznamená, že takový kolega zapadá do firmy.
Supertalent propojí kandidáty s firmami na základě jejich shody s týmem, firemní kulturou a firemními hodnotami. Na platformě naleznete behaviorální testy, v rámci kterých si firma otestuje své zaměstnance.
„Chceme mít kvalitní data. V angličtině se říká garbage in, garbage out.“ Tato data vám poté mohou pomoci s tím najít toho správného kandidáta, který bude zapadat do vašeho týmu. Nějaká kultura totiž bude v sales týmu a jiná u vývojářů.
Máte už zmáklý náborový proces? Nezapomeňte k němu mít i dobré pracovní smlouvy ↗ a DPP/DPČ ↗.
„Já bych doporučil všem zakladatelům, aby s investory mluvili co nejdřív. My se s DEPO Ventures začali poprvé bavit na podzim roku 2020, kdy jsme neměli vůbec nic.“
K tomu není potřeba nijak složitě hledat investory. Stačí si například některého investora najít na LinkedInu a nechat si dát zpětnou vazbu na celý projekt. Pomůže to i při následném vyjednávání investice.
I tak se však v průběhu může objevit několik překážek, zvlášť když se jedná o takto vznikající ideu. „Já si myslím, že život zakladatele, který se vydal na cestu startupu, je zakoušen spoustou ne a ne a ne…“ dodává Tom Zrubecký.
Nenechte se odradit prvním ne a určitě nepočítejte s tím, že se váš nápad zalíbí hned na první dobrou desítkám investorů.
S Tomem jsme probrali také rozdíl mezi andělským a VC fondem, zda se liší přístup těchto fondů k investicím a jakou zkušenost má Tom.
Protože Supertalent byl na investici velmi dobře připraven, neměli problém ani s investiční dokumentací. Existuje několik způsobů, jak investice může probíhat. V případě Supertalentu se šlo cestou konvertibilních dluhopisů, což Tom vysvětlit v podcastu.
K samotnému flipu do USA Tom dodáva: „K tomu, abychom byli globální portál, chtěli jsme být přítomni v jurisdikci, kde mají podchycený nábor zaměstnanců, zaměstnanecké akce apod. Na začátku jsme zvolili Českou republliku. Následně jsme se rozhodli, že uděláme holdingovou strukturu, kde hlavní mateřská společnost bude Americká společnost, která bude vlastnit tu entitu v ČR. A tomu se říká flip.“
"Když se podíváme na startupovou scénu z výšky, například v horizontu posledních 20 let, tak se nacházíme ve zlaté době investic." Zároveň však v podcastu zmínil, že trh pomalu začíná stagnovat a vyčkávat.
V poslední části podcastu jsme se věnovali dokumentaci, kterou by měl každý startup na začátku svého podnikání řešit, a která je naopak v začátcích zbytečná. Sami si totiž uvědomujeme, že investovat do rozsáhlých právních dokumentů v začátku podnikání, může být zcela nemožné.
Probrali jsme téma osobních údajů, jakým způsobem soukromí nastavili v rámci Supertalentu. „My anonymizujeme do vesmírných objektů, takže firma vidí jen jména typu slunce, černá díra…“ dodává Tom. Oslovení v rámci firem funguje dost podobně jako Tinder. Způsobu vývoje, kterým se v Supertalentu vydali, by se bezesporu dal nazvat jako vývoj v souladu s privacy by design.
A protože u SaaS produktu jsou přiloženy obchodní podmínky, neřešili jsme konkrétní náležitosti obchodních podmínek, nýbrž jsme se Toma zeptali, jak probíhá vyjednávání s velkými firmami.
„Vzhledem k tomu, že poskytujeme software jako službu, tak se nevyjednávají konkrétní podmínky s konkrétníma firmami, ale pokud má firma zájem nás využívat jako software, tak akceptují generální podmínky.“
„Zatím se nám nestalo, že by za námi přišel klient a navrhoval vlastní podmínky, nebo navrhoval změny. Je to dané hodně tím, jak jsme k podmínkám přistoupili.“
Tom Zrubecký na to má jasný názor: „Já si myslím, že zakladatel by v rané fázi měl dělat to úplné minimum, co se týče právních dokumentů. Samozřejmě by měl naplňovat legislativní potřeby, ale není potřeba nic navíc.“
„Může to být ztráta času, protože produkt se může za měsíc úplně změnit“
Tady musíme s Tomem zcela souhlasit. Pokud tedy nechcete na začátku svého startupu vyhodit peníze a čas z okna, neváhejte nám napsat. Než zahájíme spolupráci, společně si sedneme nad vaším projektem a vybereme jen to, co opravdu pro rozjezd vašeho startupu potřebujete.