Jak jsme pomohli Forendors s rebrandingem

Pavel Čech 21.02.2025

V životě firmy občas nastane moment, kdy zjistíte, že váš název už neslouží tak, jak by měl. Možná se až příliš podobá jiné značce, možná se špatně vyslovuje, nebo vás jednoduše brzdí v růstu. Ať už je důvod jakýkoliv, rebranding je výzva, která s sebou nese složitá rozhodnutí, rizika i náklady, ale také šanci posunout značku na novou úroveň. Forendors (dříve Pickey) si tím vším prošli – a my jsme byli u toho. O vzniku Pickey a přerodu na Forendors jsme si povídali s Denisou Hrubešovou, spoluzakladatelkou značky.

První pokusy: Když se nedaří trefit správné jméno 

Zakladatelé Denisa Hrubešová a David Slačálek měli od začátku jasno – vytvořit úspěšnou českou platformu pro tvůrce a jejich fanoušky. Co jim ale dělalo problém? Najít název. 

Náš první právník nám dobře radil, že je potřeba co nejdřív zaregistrovat ochrannou známku. Ale kreativní nápady chyběly. Tak jsme použili generátor náhodných slov a vybrali si Indity,“ vzpomíná Denisa Hrubešová.

O měsíc později přišla ze Španělska výzva: název Indity se až příliš podobal už existující značce. Denisa s Davidem se tak ocitli zpátky na začátku – a týden před spuštěním platformy neměli jméno. Nakonec se vymyslel název Pickey, který rovnou zaregistrovali. Ale ani ten se neosvědčil: „Sice se to dobře vyslovovalo, ale v podcastech se na něj špatně odkazovalo. Zpětně hodnotím, že jsme do toho měli narvat na začátku mnohem víc peněz – které jsme v té době ale neměli. 

Přichází zlom: Nutnost rebrandingu 

Po dvou letech Pickey narazilo na další, mnohem závažnější problém. Společnost z Beneluxu se ozvala s tím, že má velmi podobný název. Její požadavek? Stáhnout se z těchto trhů. Jenže to mělo nečekané dopady. „Neuvědomili jsme si, že tím odstřihneme lidi, co tam studují, pracují nebo cestují. Nakonec jsme služby v Beneluxu zase zapnuli a rozhodli se to jednou provždy vyřešit,“ říká Denisa.  

V ten moment jsme vstoupili do hry my, abychom převzali otěže a dovedli české zakladatele k finálnímu a smysluplnému řešení. Zabránili jsme hrozícímu sporu a vyjednali jsme osmi měsíční lhůtu na rebranding. Závod s časem začal.

Potřebujete řešit ochranné známky? Využijte s námi dotace od EU. Ozvěte se nám.

Hledání nového jména: Čtyři měsíce a 300 nepoužitelných variant 

Najít nový název není jen tak – obzvlášť v online světě, kde je většina názvů a ochranných známek už obsazená.Náš první branďák nám za čtyři měsíce přinesl asi 300 návrhů – a nic,“ vzpomíná Denisa. Nakonec pomohl až Michal Pastier, který přišel s Forendors – chytrou slovní hříčkou odkazující na podporovatele (FOR ENDORSement).

Název je ale vždy jen část skládačky. Klíčové je i to, v jakých kategoriích se ochranná známka registruje. Pokud váš projekt spadá do kategorie 42, tedy online služeb, začněte s právní rešerší možných jmen a prostředí včas  

Začínajícím podnikatelům doporučujeme jít cestou fantazijních slov – něčeho unikátního, co dosud nikdo nepoužil. Najít volný název mezi skutečnými slovy je fakt těžké,“ říká Pavel Čech, odborník na IT právo a právo duševního vlastnictví.

Rok a půl a zbytečných 750 000 Kč 

Rebranding není jen o jméně, ale i o kompletní změně identity, komunikační strategie a právního zabezpečení. Celý proces trval přibližně rok a půl a stál okolo 750 000 Kč. Mohlo to být ale daleko méně, pokud by se podařilo na začátku správně zvolit.

Kdybych šla podnikat znovu, půjčila bych si na začátku od banky na toho nejlepšího branďáka a právníka, nechala si udělat pořádnou rešerši a šest měsíců čekala, než se ochranná známka zaregistruje,“ shrnuje Denisa svou zkušenost. 

Jak ušetřit na ochranné známce a prověrce duševního vlastnictví? Stáhněte si náš e-book zdarma. 

Jak oznámit rebranding? Party jako skvělý PR tah 

Forendors (v tu dobu ještě Pickey) chtěli změnu značky komunikovat citlivě a chytře – tak uspořádali party pro své tvůrce. V rámci akce představili nejen nové jméno, ale i mobilní aplikaci.

 „Appka měla skvělý ohlas, rebranding už tolik ne. Nikdo změnu nechce. Ale tím, že jsme měli buřty, spoustu alkoholu a tu párty, mohli jsme námitky s lidmi rovnou probrat,“ směje se Denisa. 

Jak se vyhnout rebrandingu? 

Nejlepší rebranding je ten, který vůbec nepotřebujete. Pečlivá analýza, rešerše a registrace ochranné známky na klíčových trzích vám mohou v budoucnu ušetřit nejen nervy, ale hlavně peníze.

Když jsi na začátku podnikání, tak nedomyslíš 99 % věcí,“ říká Denisa. „8 měsíců jsem kvůli tomu nespala.

💡 TIP: Pokud začínáte podnikat, nebo máte pochyby, že je váš název legal-safe, teď je ideální doba  se do toho opřít, protože EU v  únoru vypsala granty na registrace  ochranné známky. Dotace pokryjí až 75 % úředních poplatků za registraci. Požádejte o ni s námi.

Forendors: Platforma, která propojuje tvůrces publikem

Forendors jemonetizační platforma, která propojuje tvůrce a jejich fanoušky, aby se lidé mohli živit v online prostředí tím, co je baví.Historie se začala psát v době covidu, kdy se lidé stáhli z offlinu. Forendors svým tvůrcům pomáhá budovat funkční komunity, vyvinuli mobilní aplikaci a mají vlastní podcastovástudia.

Ozvěte se

Chcete pomoct s rebrandingem? Napište nám

Who will take care of you
Pavel Čech
PartnerLegal assistance to start-upsIntellectual Property LawSoftware law
More services in this area